20110949-crossfit-fitness-gym-weight-lifting-bar-by-woman-and-man-group-workoutCrossfit je pomerne nový fenomén v oblasti fitness, ktorý si neustále získava čoraz viac nových priaznivcov. Jeho história sa ale začala písať už v 70-tych rokov, keď gymnasta Greg Glassman dostal nápad a skombinoval gymnastiku s dvíhaním závaží, čím chcel docieliť rozvoj celého tela. Crossfit teda nie je určený športovcom, ktorí sa zameriavajú iba na určitú pohybovú schopnosť, ale je určený ľuďom, ktorí chcú zlepšiť svoju kondíciu a precvičiť si celé telo. Pri Crossfite sa rozvíja: odolnosť srdcovo-cievneho a dýchacieho systému, vytrvalosť, sila, kĺbová pohyblivosť, výbušnosť, rýchlosť, koordinácia, rovnováha a presnosť.

Crossfit cvičenia by sme mohli rozdeliť do troch hlavných kategórií:

1. cviky so závažím (drepy, mŕtvy ťah, trh …)
2. gymnastické cviky (zhyby, kliky, TRX …)
3. aeróbne cviky (beh, švihadlo, veslovací trenažér …)

Tréning môžeme vytvoriť tromi základnými rozpismi:

1. Základom tréningu bude 1 cvik a môže sa jednať napríklad o 7 sérií drepov.
2. Základom tréningu je kombinácia dvoch cvikov prevažne z dvoch spomínaných kategórií.
3. Základom tréningu je kombinácia troch cvikov, pričom býva jeden z každej kategórie.

Tréning teda môže vyzerať tak, že človek si 10 minút zavesluje na trenažéri, potom spraví drepy a následne nejaké zhyby. Medzi jednotlivými kolami je potrebné dodržiavať približne 3-minutové prestávky.

Výhody a nevýhody

Medzi hlavnú výhodu Crossfitu môžeme zaradiť jeho všestrannosť. Vo väčšine prípadov je človek špecializovaný na určitý druh pohybu. Môže sa napríklad jednať o výkonného bežca, ktorý ale na druhej strane nedokáže cvičiť s vyššími váhami. Pri Crossfite sa tento problém eliminuje a človek sa môže špecializovať na viacero pohybových aktivít. Ďalšou výhodou je určite spomínaná všestrannosť, ktorá sa prejavuje aj na samotných tréningoch. Človek si môže jednotlivé cviky obmieňať, pričom aj samotných cvikov je veľké množstvo. V neposlednom rade je veľkou výhodou Crossfitu tempo tréningu, ktoré dokáže človeka prinútiť makať a vydať zo seba maximum.
Nevýhody Crossfitu môže pocítiť napríklad špecializovaný športovec, ktorý sa zameriava iba na určité partie svojho tela. Crossfit je fyzicky pomerne náročný šport, čo môže viesť napríklad k vyčerpanie, a preto je dôležité, aby si človek zvolil (hlavne v začiatkoch) nižšie zaťaženie a tempo. Keď už človek cvičí dlhšie, vie lepšie odhadnúť svoje možnosti a celkové zaťaženie.

Pri všetkých športoch sa nájdu určité výhody aj nevýhody a preto je dôležité individuálne ich zhodnotiť a rozhodnúť sa, či skúsiť niečo nové, ako napríklad spomínaný Crossfit.

ZAHRNUTÉ POD Fitness
Zdieľaj tento príspevok, aby všetci o ňom vedeli

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>