n6m3rRKZdravá výživa je pochopiteľne nesmierne dôležitá aj u detí od ranného veku.

Pre rodičom uvádzame pár cenných rád od odborníkov:
1. Doprajte deťom pestrú a rozmanitú stravu, bohatú na ovocie a zeleninu, celozrnné potraviny, mliečne výrobky, ryby a hydinu.
2. Nenechajte deti prejedať sa, ale ani hladovať. Jesť by mali pravidelne 5 – 6x denne. Veľkosť porcií prispôsobte ich rastu, hmotnosti a pohybovej aktivite.
3. Dodávajte deťom pravidelne kvalitné zdroje bielkovín (hydinové a rybie mäso, strukoviny, cereálie).
4. Niekoľkokrát denne deťom podávajte mliečne výrobky, uprednostňujte polotučné.
5. Uprednostňujte kvalitné rastlinné tuky a oleje pred živočíšnymi tukmi.
6. Učte deti striedmosti v konzumácii cukru, sladkostí a sladených nápojov. Sacharidy by deti mali prijímať hlavne z cereálií, ovocia a zeleniny.
7. Nedosoľujte hotové pokrmy, soľ a solené potraviny deťom ponúknite len výnimočne.
8. Naučte deti dodržiavať správny pitný režim, mali by vypiť aspoň 1,5 až 2,5 litra tekutín denne.
9. Učte deti zdravému spôsobu života svojím vlastným príkladom a aktívne sa zaujímajte o to, čo jedia mimo domu.
10. Pravidelne konzultujte zdravotný stav dieťaťa (hladinu cholesterolu, krvných tukov, krvného tlaku, nadváhu a iné) s jeho praktickým lekárom.


02Ak chceme hovoriť o zdravej výžive, musíme začať pitným režimom. Prečo nás stále odborníci nútia piť a nie len nás, ale aj maličké deti? Veď tí skôr narodený si určite nepamätajú toľké zdôrazňovanie dôležitosti vody a pitného režimu vo svojich mladých časoch, však?

Ale za ich života nejazdilo toľko áut a nelietalo toľko lietadiel, veľkú časť stravy si doma dopestovali sami a o kyslých dažďoch čítali len v knihách Julese Verna. Domáca chémia takmer neexistovala a takto by som mohol pokračovať ďalej a ďalej. Prosto ich život bol dosť odlišný a menej si zaťažovali telo chémiou a toxínmi.

Voda ja hlavným „očisťovadlom“ a preto jej nikdy nie je dosť.

Ale aby sme pochopili dôležitosť tohto problému, musíme si zopakovať pár základných údajov.

Voda v našom organizme významne ovplyvňuje metabolizmus a je hlavným nosičom, živín, minerálov, vitamínov, stopových prvkov a ďalších elementov. Takmer každá chemická reakcia v našom organizme sa deje vo vodnom prostredí. Voda transportuje živiny ku všetkým orgánom, udržiava správnu funkčnú a reprodukčnú schopnosť našich buniek, je potrebná na plnenie všetkých úloh našej krvi a lymfy, reguluje našu telesnú teplotu. Zároveň je hlavným transportným pásom, ktorý expeduje toxíny a škodlivina von z tela. Preto keď sa bavíme o vode, hovoríme o jednej z najdôležitejších častí nášho organizmu.
Je dôležité si odpovedať na 3 základné otázky: čo piť, koľko piť a kedy piť.

Čo piť ?

Náš organizmus je z dvoch tretín tvorený vodou ( podotýkam vodou, nie pivom, kávou, čajom, alebo sladenou minerálkou, to len na spresnenie ), napríklad mozog – 80%,vlasy -10% a pritom sú suché. Voda je súčasťou každej bunky. Preto najlepšia tekutina, ktorú môžeme piť je čistá voda.

Dostatočný príjem vody má pre naše telo tieto pozitívne účinky:

  • zvyšuje metabolizmus tukov
  • prirodzeným spôsobom obmedzuje chuť k jedlu
  • podporuje detoxikáciu organizmu – pečeň, obličky
  • zabraňuje zadržiavaniu vody v tele a následným opuchom
  • pôsobí preventívne proti zápche

Naopak nedostatočný príjem vody spôsobuje:

  • ukladanie tukov a toxických látok
  • ochabovanie svalstva, suchú a vráskavú pleť
  • poruchy trávenia
  • bolesti v oblasti obličiek – „ boľavé kríže“
  • podráždenosť, únavu a bolesti hlavy
  • zlú hustotu krvi

Viem, že troška zjednodušujeme a samotným pitím čisté vody, bez zmeny životného štýlu, nebudeme okamžite zdraví a krásny. Ale, a to teraz nepreháňam, môžeme sa k tomu výrazne priblížiť. Veď ktorá žena by nechcela hebkú tváričku, alebo pevnú a formovanú postavu bez celulitídy. Verte, že bez vody to nedokážete.

Koľko piť?

Na tuto tému sa vedie veľa polemík, ale v podstate môžeme povedať, že primerane zdravý človek by mal radšej piť viacej ako menej.
Preto vám na zjednodušenie dáme malý vzorec správneho pitia: – 0,4 litra vody na 10kg váhy .

Príklad – 65 kilogramový človek by mal vypiť 2,6 litra vody denne.

Ruku na srdce, koľko z vás je na správnom množstve? Ja typujem tak 10%, maximálne 20% čitateľov. Možno veľa z vás nesúhlasí s tým množstvom, vidí sa im to zbytočne veľa.

Pre vás mám jednu odpoveď, vyskúšajte si to a budete vidieť ako vám vaše telo bude vďačné.

Kedy piť ?

Rovnako ako množstvo prijatých tekutín, je dôležité aj to kedy pijeme. Piť by sme mali pravidelne, nečakať na pocit smädu. Ak pociťujete smäd, vášmu telu chýba približne 0,75 l tekutín. Veľmi dôležité je, 2/3 potrebných tekutín vypiť doobeda, nakoľko telo medzi 4- 12 hodinou najlepšie vylučuje toxíny a obličky najideálnejšie fungujú.

Piť treba pred jedlom a nie po ňom, nakoľko pitie pred jedlom podporuje vytváranie tráviacich enzýmov, ktoré urýchľujú trávenie. Naopak pitie po jedle a počas jedla, tieto enzýmy riedi a dochádza k zhoršeniu tráviaceho procesu.